مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:20788 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:8

آيا فردي كه دعاهايش اجابت ميشود، ميتواند دعا كند فردي كه بسيار گناه ميكند بميرد تا زياد گناه نكند؟

پيش از پاسخ دو نكته شايان توجه است:

1. از مفاد آيات قرآن (آل عمران، 49) استفاده ميشود كه فرستادگان خدا و اولياي او، به فرمان و اذن او ميتوانند، به هنگام لزوم، در جهان تكوين و آفرينش تصرف كنند و بر خلاف عادت و جريان طبيعي، حوادثي به وجود آورند; چنان كه حضرت عيسيغ با اذن خداوند مرده را زنده ميكرد و از گل پرنده ميساخت و كور مادر زاد را بهبود ميبخشيد و...

بديهي است، وقتي كه اولياي خداوند به فرمان او، بتوانند خود چنين كارهايي را انجام دهند، پس ميتوانند براي تحقيق برخي از امور دعا كنند و خداوند دعاي آنان را در صورت مصلحت اجابت كند.

2. بين دعا و نفرين فرق است. در دعا بنده با خداوند رابطه عبوديت بر قرار ميكند و يا اين كه از خداوند حاجتي را كه خوب است ميخواهد امّا نفرين دعاي بد عليه كسي را ميگويند، در واقع با نفرين، انسان از خداوند عذاب و عقوبتي را بر كسي ميخواهد. نفرين عليه كافر، منافقان و برخي از گناهكاران جايز است. اين نفرين ميتواند در خواست عقوبتي در دنيا باشد يا مرگ زود رس براي آنان، تا زودتر طعم عذاب خداوند را بچشد.

اَمّا اين كه آيا طلب مرگ براي گناه نكردن بيشتر جايز است يا خير؟ از مضامين روايات، استفاده ميشود كه چنين درخواستي پسنديده نيست. بلكه شايسته است ابتدا از خداوند متعال طول عمر و ادامه حيات خواسته شود تا گنه كار خود را تكميل كند و ره توشه نجات بخش از خطرات و سكرات مرگ، برزخ، حشر و صراط را برگيرد. پس بايد اين چنين در خواستي را دعاي اوليه هر كس براي خود ياديگري باشد. در مرحله دوم از خداوند متعال مضمون حديث زير را بطلبد: هيچ كس از شما به خطر گزندي كه به او ميرسد، مرگ را آرزو نكند و اگر ناچار به اين كار شود، بگويد: بار خدايا، تا زماني كه زندگي براي من بهتر است مرا زنده بدار و هرگاه برايم مرگ بهتر بوده، مرا بميران.( ميزان الحكمه، ري شهري، باب موت، حديث شماره 19213، مؤسسه فرهنگي دارالحديث. ) اگر كسي دعايش اين بود لزومي ندارد براي جلوگيري از به گناه افتادن خود يا ديگري، درخواست مرگ كند; زيرا اگر ادامه زندگي براي گنه كار خوب و بهتر باشد، درخواست مرگ هر چند براي رها شدن از گناهان، درخواست خوبي نيست، چرا كه با مرگ فرصت بازگشتن و توبه از گنه كار گرفته ميشود; چنان كه حضرت امام صادقبه مردي كه آرزوي مرگ ميكرد، فرمود: آرزوي زندگي كن، تا اين كه (خداي را) اطاعت كني و معصيتش نكني; زيرا اگر زنده باشي و اطاعت كني، برايت بهتر از اين است كه بميري و نه طاعت كني و نه معصيت( همان، حديث شماره، 19224. ) و اگر چنانچه مرگ براي گنه كار از زندگي بهتر باشد. درخواست مرگ براي او براي رها شدنش از گناه، داخل در همين دعاي شريفه و هر گاه مرگ برايم بهتر بود، مرا بميران است.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.